گزارش مرکز آمار: صفر از سبد خرید ایرانیان حذف شد



آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می دهد که در سال گذشته تنها حدود 30 درصد از مردم کشور قادر به سفر بوده اند. اطلاعات رسمی منتشر شده توسط مرکز آمار ایران این واقعیت را ثابت می کند که سال گذشته تنها 30 درصد از مردم ایران به سفر رفته اند. به عبارت دیگر می توان گفت 70 درصد مردم کشور از امکان سفر محروم هستند. موضوعی که به نظر می رسد بیش از هر دلیلی ریشه در مشکلات اقتصادی مردم دارد. همچنین این اطلاعات منتشر شده ثابت می کند که اقامت در اقامتگاه های گردشگری به میزان محسوسی کم بوده و استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی و تورهای مسافرتی نیز به حداقل رسیده است. تعداد ایرانیانی که به خارج از کشور سفر می کنند نزدیک به صفر است. در آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نکات جالب بسیاری وجود دارد. نگاهی به اطلاعات منتشر شده حاکی از آن است که 99.8 درصد از سفرهای ایرانیان در داخل کشور و مربوط به سفرهای داخلی بوده است. به زبان ساده تر می توان گفت که تنها دو دهم مردم کشور توانسته اند هزینه های سفر به خارج از کشور را تامین کنند. جالب است بدانید که نتایج تحقیقاتی که قبلا منتشر شده بود نشان می‌داد از هر 10 ایرانی که به فرودگاه مراجعه می‌کنند، 9 نفر به قصد مهاجرت به فرودگاه رفته‌اند و تعداد مسافران بین‌المللی که برای سفر رفته‌اند. خارج از ایران به منظور تفریح ​​بسیار کم بوده است. با نگاهی به این شرایط می توان با قاطعیت گفت که ایرانی ها توانایی مالی و امکان سفر به خارج از کشور را دارند. حق ندارند و خواه ناخواه از گردشگری در عرصه بین المللی محروم هستند. توقف چرخ صنعت گردشگری برای اینکه کشوری از وضعیت مناسب، پویا و فعال در صنعت گردشگری برخوردار باشد و مردم بتوانند به درستی از خدمات این حوزه بهره مند شوند، داشتن توان مالی لازم است. لازم است مردم بخواهند از خدمات مسافرتی و گردشگری استفاده کنند. از سوی دیگر، برای اینکه فعالان گردشگری بتوانند از حوزه ای که در آن فعالیت می کنند بهره مند شوند، باید هزینه های انجام شده برای سفر معطوف به صنعت گردشگری باشد. اما در کشور ما نگاه مدرن و مدرنی به صنعت گردشگری وجود ندارد. اکثر مردم هنگام سفر به خانه اقوام خود می روند و سال هاست که اجاره محل اقامت و استفاده از خدماتی مانند تور مورد توجه و بی توجهی قرار نمی گیرد. اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نیز موید این وضعیت اسفبار در حوزه صنعت گردشگری است. ; بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در سال 1400، از مجموع بیش از 24 میلیون سفر داخلی، حدود 58 درصد از سفرها بدون اقامت شبانه بوده و در کمتر از 24 ساعت به پایان رسیده است. از 42 درصد باقیمانده سفرها که به سفرهای چند روزه اختصاص دارد، تنها 16 درصد آنها باعث اقامت مردم در مراکز اقامتی و اقامتی گردشگری و ایجاد گردش مالی در صنعت گردشگری شده است. و سایر مراکز اقامتی هزینه های گزافی برای توسعه خدمات خود دارند، طبیعتا این مقدار اندک اقامت مسافران نمی تواند وضعیت اقتصادی صاحبان اقامتگاه را بهبود بخشد و چرخ صنعت گردشگری را به چرخش درآورد. آژانس های مسافرتی عملا از رشد اقتصادی در صنعت گردشگری جلوگیری کرده اند. به نظر می رسد شرایط کنونی بیش از هر چیز ناشی از وضعیت بد اقتصادی مردم و در مرحله بعد عدم فرهنگ سازی مناسب در زمینه سفر و بی توجهی متولیان امر به آموزش است. این نکته را نباید نادیده گرفت که وضعیت بد صنعت گردشگری در کشور به عدم اقامت محدود می شود. بلکه نگاهی به آمارهای منتشر شده نشان می دهد حمل و نقل عمومی نتوانسته از سفر و گردشگری ایرانیان بهره مند شود. توجه داشته باشید که بر اساس آمار اعلام شده بیش از 60 درصد مردم برای سفرهای داخلی از وسایل نقلیه شخصی استفاده کرده اند. با نگاهی به مجموع آمارهای اعلام شده و تحلیل وضعیت موجود می توان گفت که علاقه کم به استفاده از وسایلی مانند هواپیما، قطار و قایق که هر کدام کمتر از یک درصد است، ناشی از هزینه بالا و پایین بودن آن است. کیفیت حمل و نقل عمومی همچنین شاید بتوان اینگونه تحلیل کرد که تا حدودی فرهنگ عمومی و ویژگی های رفتاری افراد نیز تمایل آنها را به استفاده از وسیله شخصی افزایش داده است. خرید اولین اولویت ایرانیان در سفر است. هزینه سفر را می دهند، خرید است. بازارهای شلوغ شهرهای مختلف گردشگری گواه استقبال خوب مردم از سفرهایشان برای خرید کالاست. بسیاری از گردشگران داخلی ترجیح می دهند در سفر به تهران لباس و وسایل خود را خریداری کنند تا مجبور نباشند این وسایل را در شهرهای خود با قیمت بالاتر خریداری کنند. از طرفی تمایل عمومی برای خرید سوغات و صنایع دستی در ایران زیاد است. به عنوان مثال فروش بالای گز در اصفهان و سوهان در قم جلوه ای از خرید بالای سوغات در این شهرها است. اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نیز موید این موضوع است. در سال 1400 خانوارهای ایرانی در مجموع بیش از 9 هزار میلیون ریال در سفرهای داخلی خود برای خرید هزینه کردند. جالب است بدانید که این مبلغ 33 درصد از کل هزینه های سفر را شامل می شود. پس از خرید، هزینه های درمان و غذا بیشترین هزینه کردهای ایرانی را در طول سفر تشکیل می دهد. سایر هزینه ها مانند ایاب و ذهاب، اقامت، تور و تفریح ​​و سرگرمی در رده های بعدی هزینه های سفر ایرانیان قرار می گیرد. مسائل اقتصادی و فرهنگی مانع توسعه گردشگری است. آنچه از آمارهای اعلام شده به وضوح می توان فهمید دو موضوع اساسی مانع توسعه سفر است. و گردشگری در ایران در درجه اول مسائل اقتصادی است و بعد مسائل فرهنگی. در مرحله اول باید گفت که این وضعیت بد اقتصادی و معیشتی مردم است که باعث شده به قول معروف از بالا به پایین و تا حد امکان با کمترین هزینه خرج کنند. به مسافرت اقامت در منزل یکی از اقوام و استفاده از وسایل شخصی نمونه هایی از این موضوع است. از سوی دیگر موضوع دومی که در تحلیل آمارهای اعلام شده باید مورد توجه قرار گیرد این است که فرهنگ و دانش ایرانیان در خصوص سفر با شرایط جهانی و بین المللی همخوانی ندارد. در واقع سفرهای ایرانیان شکل سنتی دارد و همین شکل سنتی از باورها و رفتارهای مردم باعث شده صنعت گردشگری کشور نتواند از سفر و گردشگری مردم بهره چندانی ببرد. صنایع دستی می تواند امیدوار کننده باشد و نشان می دهد که در صورت سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه ها می توان به درآمدزایی از این مکان امیدوار بود. نظر شما در مورد آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار چیست؟ به نظر شما این آمار نشان می دهد که چه مسائلی به صنعت گردشگری و سفر در ایران مربوط می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید