طرح ایجاد 20 شهر ساحلی در جنوب، از حرف تا عمل



وعده ایجاد 20 شهر ساحلی در جنوب کشور، شبهاتی را برای تحقق این وعده ایجاد کرده است. پانزدهم آبان ماه امسال بود که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور مدعی شد که پیشرفته ترین شهرهای جهان در سواحل قرار دارند. 20 شهر جدید جنوب کشور «از ماهشهر تا چابهار» در حال ساماندهی و ساخت هستند. این اظهارات در حالی مطرح شد که جزئیاتی از این شهرهای ساخته شده ارائه نشد و مشخص نیست ساخت و بهره برداری از این شهرها توسط کدام نهاد انجام می شود. این امکان وجود دارد که چقدر برای ایجاد آنها سرمایه گذاری شده است و برنامه دولت برای تکمیل ساخت و بهره برداری از این شهرهای ساحلی چقدر زمان می برد. این ابهامات در خصوص گفتگوهای مطرح شده، تصور چشم انداز دقیقی از عملیاتی شدن طرح را در مقابل ما غیرممکن کرده است. برای بررسی بیشتر این موضوع و درک میزان سودمندی ایجاد شهرهای ساحلی برای کشور و حوزه گردشگری و همچنین آگاهی بخشی با دکتر اسرافیل شفیع زاده، از اعضای جامعه راهنمایان گردشگری ایران، گفت‌وگو کرده‌ایم. در مورد اینکه وعده های داده شده برای ساخت این شهرها تا چه حد می تواند عملی شود. طرح ایجاد 20 شهر ساحلی در جنوب کشور را چگونه می بینید و فکر می کنید این طرح چقدر می تواند موثر باشد و به توسعه گردشگری کشور کمک کند؟ ایده پیشنهادی ایده فوق العاده ای است. اما وقتی دولت می خواهد این کار را بکند باید مشخص کند منابع مالی اش از کجا تامین می شود، چطور اجرا می شود و مجری کیست. به نظر من این درست نیست که فقط جنبه تبلیغاتی موضوع را در نظر بگیریم. اگر واقعاً برنامه مشخصی وجود داشته باشد و هدف واقعاً گردشگری در مناطق جنوبی خلیج فارس و دریای عمان باشد و در حد حرف نباشد و بودجه داشته باشد، این کار اقدامی پسندیده است. باید مشخص شود که بودجه و اعتبار این پروژه از کجا تامین می شود. همچنین باید مشخص شود چه کسانی قرار است این طرح را اجرا و عملیاتی کنند؟ برای ارزیابی صحت ادعاها و گفتگوها باید عملکرد را بررسی و نقد کنید. صحبت در مورد توسعه بسیار زیبا و دلپذیر است. اما این یک عمل تبلیغاتی کورکورانه است، به طوری که دوره خدمت چهار ساله برخی از آقایان پشت سر گذاشته می شود. در ماه های گذشته شاهد بودیم که قول هایی برای پذیرش مسافران جام جهانی در جزایر ایرانی داده شد. اما در نهایت راه اندازی کشتی کروز و پرواز مستقیم به دوحه از جزایر ایرانی محقق نشد. چی شد؟ بالاخره مصاحبه کردند و همه تقصیرها را به گردن دولت قطر انداختند. مشخص نیست دولت قطر چگونه به کشتی های مسافربری دولت های اروپایی و غیراروپایی اجازه پهلوگیری در سواحل قطر را داده و در مقابل سازمان بنادر و کشتیرانی ایران اعلام می کند که کشور قطر اجازه سانی را نداده است. کشتی کروز برای رفتن به آنجا. به نظر شما وعده ایجاد 20 شهر ساحلی در جنوب کشور تا چه حد می تواند عملیاتی شود؟ هیچ برنامه ای برای اجرای سیاست هایی که بتواند به رونق گردشگری ایران منجر شود ندیده ایم. در مورد جام جهانی نیز چنین وعده هایی وجود داشت. اما دیدیم در روزهای گذشته اعلام کردند که امکان جذب گردشگر فراهم نشده و قرار نیست کسی از قطر به ایران بیاید و بلیتی تهیه نشده است. برنامه ریزی و ایجاد کنید. توجه داشته باشید که صحبت کردن یک موضوع ساده است. من به عنوان فردی که 30 سال است در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنم، مشاهده کرده‌ام که در دوره‌های مختلف می‌گویند می‌خواهند برای ارزان‌تر شدن سفر سیاست‌گذاری کنند و به نتیجه نمی‌رسند (به این موضوع هم خوشبین نیستم). ). پیش از آن در سازمان گردشگری و امروز در وزارت میراث فرهنگی این وعده ها داده شده بود. با این حال، اقدام عملی برای ارزان‌تر کردن سفر مشخص نیست و مردم همچنان ترجیح می‌دهند تورهای ارزان ترکیه را انتخاب کنند. در واقع به جای در نظر گرفتن رونق گردشگری ایران، سیاست هایی را اتخاذ می کنند که در واقع به توسعه گردشگری در کشورهای همسایه کمک می کند. به نظر شما دولت برای ایجاد چارچوب مناسب برای طرح و تعیین سازوکار عملیاتی طرح ایجاد شهرهای ساحلی چه اقداماتی را باید انجام دهد و چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهد؟ فکر می کنم باید اعلام کنند که منابع سرمایه گذاری برای ایجاد این شهرهای ساحلی کجاست. ? چه کسی قرار است در این شهرها سرمایه گذاری کند؟ اگر طرح توسعه مناطق جنوبی و جنوب غربی ترکیه مانند بدروم، کوش آداسی و آنتالیا را ببینید، متوجه خواهید شد که همه اینها با برنامه توسعه مشخص دولت ترکیه و با کمک بخش خصوصی انجام می شود. و با جذب سرمایه های داخلی. خارجی ها به پایان رسیده اند. صرف نظر از این موارد، آنچه مطرح می شود شعاری بیش نیست و مبنایی ندارد. در حال حاضر مشخص نیست برای ایجاد شهرهای ساحلی در جنوب ایران جانمایی شده است؟ آیا مشخص است که مثلاً چند پروژه در استان هرمزگان باید اجرا شود؟ آیا مشخص است در استان سیستان و بلوچستان چند ساحل باید ایجاد شود؟ آیا قرار است کاری در ساحل مکران انجام شود؟ آیا از جاذبه های جاسک، چابهار و لنگ استفاده می شود؟ آیا مکان یابی و مطالعه ای برای ایجاد این شهرها انجام شده است؟ به نظر شما اجرای طرح های مطالعاتی قبل از ایجاد شهرهای ساحلی یا انجام پروژه های بزرگ دیگر در حوزه گردشگری چقدر اهمیت دارد؟ در سال‌های قبل از انقلاب (برای انجام پروژه‌های بزرگ گردشگری) یک شرکت مطالعات گردشگری وارد و ارزیابی‌های لازم از طریق اصول علمی و مکان‌یابی انجام شد. بر این اساس، جریان های گردشگری مرتبط مورد مطالعه و برنامه ریزی قرار گرفت. سپس مشخص شد که بر اساس برآوردها و برنامه های در نظر گرفته شده چه اقداماتی باید انجام شود. نمونه ساده و عینی این گونه طرح ها را می توان در هتل های ایرانگردی دید. در رژیم گذشته این هتل ها با گستردگی جغرافیایی بسیار خوب و موفقی اجرا می شد به طوری که بعد از انقلاب اساساً پروژه ای به موفقیت پروژه ایجاد مراکز گردشگری ایران نداشته ایم. وسعت این طرح از طبس تا بیرجند و در دورترین مناطق ایران قابل مشاهده است. به نظر من در خصوص ایجاد شهرهای ساحلی باید چنین برنامه ریزی انجام شود. نظر شما درباره طرح پیشنهادی ایجاد 20 شهر ساحلی در جنوب کشور چیست؟ آیا این طرح عملیاتی است؟ برای شروع پروژه های بزرگ گردشگری چه برنامه ها و اقداماتی باید در نظر گرفته شود؟

دیدگاهتان را بنویسید