زنجان به عنوان شهر خلاق یونسکو به ثبت رسید



مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: ثبت جهانی زنجان به عنوان یکی از شهرهای خلاق یونسکو فرصتی برای توسعه گردشگری این شهر است. سید سعید صفوی روز گذشته (8 آبان) در نشست تخصصی و افتتاحیه موسسه شهر خلاق استان زنجان، گفت: پیوستن زنجان به شبکه شهرهای خلاق جهان توسط یونسکو می تواند فرصت ویژه ای برای توسعه گردشگری این شهر و استان زنجان باشد. وی با بیان اینکه صنعت، فرهنگ و خلاقیت از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد در جهان است، تصریح کرد: عضویت شهرها در این شبکه، دسترسی همه شهرهای عضو به منابع و تجربیات را به‌عنوان وسیله‌ای برای ارتقا و پیشرفت صنایع خلاق بومی و تقویت جهانی تسهیل می‌کند. مشارکت. توسعه پایدار شهری امکان پذیر می شود. صفوی با اشاره به اینکه شعار اصلی شهر زنجان میزبانی مهربان است و در این راستا جشنواره ها و همایش هایی در سطوح مختلف محلی، ملی و بین المللی برگزار می شود، ادامه داد: هر گردهمایی و ارتباطی به دنبال هدفی است. هدف ما این است که هموطنان از اقصی نقاط کشور و گردشگران خارجی به شهر زنجان سفر کنند و با این شهر و سه حوزه موفق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آن بیشتر آشنا شوند. در ادامه این نشست، مدیرعامل موسسه شهر خلاق ایران با اشاره به تنوع صنایع دستی و میراث فرهنگی ناملموس شهرستان زنجان، برگزاری جشنواره های مختلف ملی و بین المللی در حوزه گردشگری، ادامه داد: عضویت این شهر در شبکه شهرهای خلاق جهان منجر به توسعه پایدار خواهد شد و بدون شک یونسکو از این شهر برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق جهان حمایت می کند. کامران رحمتی با اشاره به مفهوم خلاقیت در شهر خلاق گفت: ابتدا خلاقیت یک مفهوم کلی و جهشی در تفکر است. عنصر اصلی خلاقیت به معنای تجدید نظر و تجدید است. یعنی راهکار و سبک مدیریت شهری باید با توجه به نیازهای روز دگرگون شود و از نیروی خلاقیت برای حل مشکلات شهری استفاده شود. وی با بیان اینکه این موضوع تنها برای پیشرفت اقتصادی مهم نیست و می تواند به اتحاد و درک بیشتر صلح شهرهای مختلف کمک کند، یادآور شد: داشتن چنین همکاری های بین المللی، تعامل و تبادل اطلاعات بیشتر می شود و با دعوت از بیگانگان به شهر، آنها را درک می کنند. فرهنگ محلی شهر و زندگی آنها را تغییر می دهد. این مسئول خاطرنشان کرد: برای معرفی شهرهای جهانی به کشورهای دیگر ابتدا مردم ایران باید آنها را بشناسند و همچنین بتوانیم شبکه ای از شهرهای جهانی داشته باشیم تا اشتراکات، تجربیات و برندسازی شهر اتفاق بیفتد. شهرهای جهانی می توانند محور تعریف مسیرهای گردشگری باشند.

دیدگاهتان را بنویسید