راه آهن شمال، فرصتی ناب برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی



قطار گردشگری شمال که ایده و فصل جدیدی در صنعت گردشگری منطقه سبز مازندران بود، این روزها برای رفع برخی محدودیت ها نیازمند توجه و بازنگری جدی است. به گزارش خبرنگار ایرنا، مسیر ریلی راه آهن شمال به طول 382 کیلومتر با 95 پل و بیش از 1400 گذرگاه از دشت های گلستان و مناطق جنگلی و کوهستانی مازندران می گذرد. این خط ریلی به دلیل جاذبه های گردشگری فراوان معمولا مورد توجه گردشگران خارجی قرار می گیرد. قطار گردشگری یکی از طرح های بومی بود که در سال 1396 برای تحول و تنوع در صنعت گردشگری مازندران راه اندازی شد. این پروژه که در سال اول با فراز و نشیب هایی همراه بود و به گفته قاطبه مسئولان و متولیان امر برای مدتی متوقف شد، با استقبال خوب گردشگران و همچنین ساکنان محلی مسیر قطار مواجه شده است. همانطور که گفته شد قطار گردشگری مازندران در مسیر راه آهن شمال یکی از جاذبه های نوظهور گردشگری استان بود که توانست در مدت زمان کوتاهی علاقه مندان زیادی را به خود جذب کند و خانواده های زیادی را از سراسر کشور برای بازدید از این مسیر به همراه داشته باشد. قلب رشته کوه البرز قطار گردشگری شمال در ابتدا در 2 مسیر ساری به سوادکوه و ساری به اینچه برون در استان گلستان انجام شد که از نوروز 98 به تهران به سوادکوه اضافه شد، مسیری که به گفته شاهدان عینی و مسئولان گردشگری و راه آهن استان مورد استقبال قرار گرفت. خوب بود. تورهای قطار گردشگری مازندران یک روزه بود که هر بار توانایی جابجایی و گشت و گذار 370 گردشگر را داشت تا از جاذبه های طبیعی منطقه سرسبز و بکر مازندران بهره مند شوند. اگرچه آمار دقیقی از میزان تردد گردشگران از طریق قطار گردشگری مازندران در دست نیست، اما به گفته مسئولان راه آهن شمال استقبال از پروژه قطار گردشگری به حدی چشمگیر بوده است که بسیاری از سازمان ها و نهادهای استان به این موضوع مراجعه کنند. استفاده از تور یک روزه قطار گردشگری مازندران برای تبدیل شدن به نیروهای خود. اما چند روزی است که حرکت این پروژه که قرار بود نگینی برای گردشگری مازندران باشد کند شده و در مقاطعی متوقف شده است. به گفته مسئولان راه آهن مازندران در حال حاضر بهره برداری از قطار گردشگری به صورت پراکنده انجام می شود و تقریباً شاهد عدم ترویج این پدیده گردشگری هستیم. جای خالی شرکت های مختلف گردشگری همانطور که این روزها گفته شد قطار گردشگری مازندران تقریبا متوقف شده و جدای از کاهش ترافیک باید عنوان کرد که در آستانه تعطیلی است. متولیان حوزه راه آهن این مشکل را مربوط به مدیریت گردشگری می دانند اما در عین حال عدم تنوع در شرکت های گردشگری را بزرگترین چالش این پروژه می دانند. رئیس اداره کل راه آهن شمال در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بهره برداری از قطار گردشگری دارای نقاط ضعف متعددی است که می توان به ضعف ارتباط راه آهن و مدیریت گردشگری برای برنامه ریزی رسمی و ارائه راهکارها و برنامه ریزی های لازم اشاره کرد. . رحمان معصومی ادامه داد: متأسفانه تاکنون این ارتباط برقرار نشده است و شاید تقصیر دو طرف باشد و باید شاهد تغییر رویه در این خصوص و گام برداشتن نسبت به یکدیگر باشیم. وی همچنین بر ظرفیت کافی و کیفیت خوب قطار گردشگری در دو سوی راه آهن شمال تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از نقاط ضعف مهم در این حوزه نبود شرکت های گردشگری و تنوع این شرکت هاست. این ظرفیت (قطار توریستی) نباید محدود به یک گروه باشد و لازم است گروه های متعدد گردشگری در قالب یک شرکت یا شرکت های مختلف مشغول به فعالیت باشند. مدیر اداره کل راه آهن شمال تصریح کرد: راه آهن یک نهاد خدماتی است و ارتباط چندانی با فعالان گردشگری ندارد و باید گفت که این اداره کل زیر نظر مدیریت گردشگری است اما با این وجود راه آهن شمال. مجاز به استفاده از هیچ پروژه و سریالی برای استفاده از قطارهای گردشگری نیست. استقبال می کند و آمادگی کامل برای ارائه خدمات را دارد. با تغییر مسیر به دلایل نامعلومی باید به این نکته اشاره کرد که قطار گردشگری یک پروژه جدید است و باید آزمایش های زیادی را پشت سر بگذارد. البته نباید از این نکته غافل شد که امروزه صنعت گردشگری به سرعت در حال توسعه است، به طوری که نه تنها عرصه رقابت بین کشورها داغ شده، بلکه در داخل هر کشوری گرمای رقابت گردشگری به استان ها نیز رسیده است. و کوچکترین بی توجهی می تواند باعث تغییر جهت ذائقه گردشگران و رفتن مازندران به جاهای دیگر شود. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در اثبات این مدعا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر نیمی از قطارهای گردشگری که به مازندران تردد می کردند اکنون به استان های دیگر در حال حرکت هستند. مهران حسنی با اشاره به فعالیت بی رویه قطارهای گردشگری در مازندران افزود: بر اساس آخرین اطلاعات تنها مجری این طرح که یک آژانس مسافرتی مستقر در تهران است نیمی از سفرهای خود به استان لرستان را تغییر داده است. به گفته وی، این موضوع نیازمند آسیب شناسی های درونی است که می تواند طیف وسیعی از عوامل را هم در حوزه خدمات مسافرتی و هم عوامل اجرایی و نهادهای متولی را شامل شود. قطار گردشگری مازندران در گذشته با چالش های زیادی مواجه بوده که در مقطعی باعث دلسردی گردشگران و گروه های مسافرتی فعال در این منطقه شده است. معاون گردشگری رئیس جمهور به این مشکلات اشاره ای نکرد، اما در گذشته در برخی مناطق مانند شهرستان سوادکوه که مهمترین مقصد قطار گردشگری بود، شاهد حوادثی از جمله مخالفت دادستانی و نیروی انتظامی بودیم. به ترافیک این قطار و گردشگرانش. اما در حال حاضر، همانطور که در صحبت های معاون گردشگری دیده می شود، ممکن است دلسردی یکی از عوامل باشد. سنگینی محدودیت ها بر ظرفیت حسنی در ادامه به موانع دیگری از جمله محدودیت قطار گردشگری در مازندران اشاره کرد و گفت: متاسفانه قطار گردشگری بر خلاف سفر در قالب مینی ون محدودیت هایی دارد که می توان آن را به توقف، گردشگران محدود کرد. وی به طولانی بودن زمان رفت و برگشت و کوتاه بودن مدت سفر و اقامت اشاره کرد. وی با بیان اینکه قطارها مسیر مشخصی دارند، افزود: اتوبوس ها و مینی ون ها برخلاف قطار از انعطاف بیشتری برخوردار هستند که مقاصد مختلف را در سبد تورهای گردشگری برای بازدید قرار می دهد. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران همچنین به کوتاه بودن مدت تورهای یک روزه قطار گردشگری اشاره کرد و گفت: سفر یک روزه با قطار که تقریباً هشت ساعت طول می کشد و هشت ساعت برای برگشت به طول می انجامد، کوتاه و کوتاه محسوب می شود. سفر خسته کننده حسنی البته این مسائل را تنها عوامل قطعی ندانست و اظهار داشت: باید با اپراتور صحبت کنیم تا علل کاهش حرکت قطارهای گردشگری در مازندران و شمال بررسی شود. این موضوع در اسرع وقت بررسی و اطلاع رسانی خواهد شد. وی در ادامه به ناپختگی این طرح اشاره کرد و افزود: برای رسیدن به بلوغ باید برخی موانع و محدودیت ها برطرف شود و این امر تنها با همکاری بین دستگاهی و با کمک نظر کاربران و گردشگران امکان پذیر است. با این تفاسیر حالا قطار گردشگری مازندران و شمال یا باید در ایستگاه بماند یا در این خط سبز گردشگری ترانزیت کند. مشکلی که می طلبد مسئولان ورود جدی، حساس و سریع داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید