در صنعت گردشگری جایی برای «یارانه تخصصی» وجود ندارد



این فعال صنعت گردشگری با بیان اینکه «یارانه تخصصی» در صنعت گردشگری جایی ندارد، گفت: در زمان کاهش فصلی مسافران، اعطای این نوع یارانه مشوقی برای تورگردانان، دفاتر خدمات گردشگری، شرکت های هواپیمایی و هتلداران است. ” محسن رشنواز در گفت و گو با خبرنگار گردشگری ایرنا گفت: سیاست های ارزان سازی سفر برای گردشگران ورودی و خروجی متفاوت است. البته به دلیل پایین بودن قیمت برخی کالاها و خدمات نسبت به سایر کشورهای دنیا، ایران یکی از مقاصد ارزان برای گردشگران خارجی محسوب می شود. زیرساخت و سیستم پرداخت کارت های اعتباری بین المللی در کشور وجود ندارد و گردشگران برای خرید و پرداخت با مشکل مواجه هستند. وی که مدیرعامل یکی از شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری است، معتقد است که شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیرساخت های توسعه گردشگری را نیز شامل می شود. اکثر کشورهایی که درآمد بودجه آنها توسط صنعت گردشگری تامین می شود، ابتدا انواع زیرساخت ها و سایر زیرساخت های مورد نیاز گردشگری مانند خطوط پرواز، امکانات اقامتی و پذیرایی، تسهیلات صدور ویزا، رزرواسیون و خدمات پرداخت آنلاین ایجاد شده است. تقویت شده است. . رشنواز خاطرنشان کرد: استفاده از پول نقد در همه جای دنیا منسوخ شده است و تمامی گردشگران دارای کارت اعتباری بین المللی هستند. حال مسافری که قصد سفر به ایران را دارد در هنگام خرید چگونه باید پرداخت کند؟ زیرساخت و سیستم پرداخت با این کارت ها در کشور وجود ندارد و گردشگران همواره برای خرید و پرداخت با مشکل مواجه هستند. این فعال صنعت گردشگری با اشاره به سیاست سفر ارزان برای گردشگران ایرانی تصریح کرد: تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. در تمام این سال ها، نوسانات ارزی به شدت بر نرخ پروازها و اقامت در هتل ها تاثیر گذاشته است که منجر به گران شدن هزینه های سفر می شود، هرچند فشار نهایی این افزایش قیمت ها بر دوش مسافران است و در نهایت صنعت گردشگری متضرر می شود. . رشنواز با تعیین کانال های شفاف تامین ارز برای فعالان صنعت گردشگری، فرآیند تامین و اعطای ارز مسافرتی را یکی از زیرساخت های اصلی صنعت گردشگری دانست و گفت: زمانی که هتل خارجی برای یک گردشگر رزرو می شود، پس از یک هفته و ما باید فورا هزینه آن را بپردازیم. این در حالی است که کانال مشخص و مشخصی برای انتقال ارز برای پرداخت کارمزد وجود ندارد. باید چند صرافی تایید شده تعیین شود تا بتوانیم از طریق آنها ارز بخریم یا حواله صادر کنیم. نبود فرودگاه باعث می شود پروازها در شهرهای دور فرود بیایند و گردشگر برای رسیدن به مقصد اصلی باید 4 تا 5 ساعت با اتوبوس سفر کند. وی با بیان اینکه ارز ترجیحی و یارانه ای به صنعت گردشگری تعلق نگرفته است، تاکید کرد: با تعیین چند صرافی مشخص برای انجام عملیات ارزی برای فعالان صنعت گردشگری، در وهله اول حداقل فعالیت مالی واحد گردشگری انجام می شود. روشن می شود و در مرحله بعد میزان مالیات آن واحد – که به درآمد عمومی کشور کمک می کند – روشن می شود، از این نقطه می توان به اهمیت و نقش صنعت گردشگری در اقتصاد ملی پی برد. و سیاست گذاران کلان کشور متوجه می شوند که این صنعت نقش بسزایی در اقتصاد کلان کشور دارد. این فعال صنعت گردشگری وجود فرودگاه استاندارد و پرواز مستقیم در مقصد را یکی از مهم ترین زیرساخت های توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: گاهی به دلیل نبود پرواز مستقیم هزینه سفر به مسافر تحمیل می شود. به مقصد و نیاز به انتقال از مقصد اول به مقصد اصلی. هزینه را به کل قیمت بسته سفر اضافه می کند. از طرفی نبود فرودگاه باعث می شود پروازها در شهرهای دور فرود بیایند و گردشگر برای رسیدن به مقصد اصلی مجبور به سفر 4 الی 5 ساعته با اتوبوس باشد که البته هزینه سفر را بالا می برد و خطرات جانبی نیز ایجاد می کند. با توجه به ایمنی و امنیت جاده ها. او انجام می دهد. سیاست های تشویقی در صنعت گردشگری ضروری است. رشنواز سیاست های تشویقی در صنعت گردشگری را ضروری دانست و تصریح کرد: در برخی از کشورهایی که صنعت گردشگری حرفه ای است روش های حرفه ای برای پرداخت یارانه دارند. پرداخت شده. وی گفت: در ترکیه در شهرهایی که پرواز و مسافر کمتر می رود، دولت به چارتر کننده یا شرکت مسافرتی و شرکت هواپیمایی اعلام می کند که مسافران [مثلا] از ایران به آن شهر 5000 دلار می پردازد، این کار نه تنها قیمت تور را کاهش می دهد، بلکه باعث تشویق چارتر کننده و سود شریک تجاری ترکیه می شود. دفاتری که در کاهش فصلی مسافران مسافران خارجی را به کشور می آورند. اینها یارانه های تخصصی است که می تواند شرکت های هواپیمایی و هتلداران را تشویق کند. برخی ارز مسافرتی دریافت می کنند اما سفر نمی کنند. رشنواز گفت: دادن یارانه انفرادی به صورت ارز ترجیحی که به هر مسافر با کد ملی داده می شود، اشتباه است. برخی افراد فقط این ارز را دریافت کردند. حتی سفر هم نمی روند و هزینه سفر و گردشگری برای توریست اصلی که از این نوع ارز استفاده نمی کند گران می شود. چند میلیون کارت ملی به صرافی ها سرازیر می شود اما آیا همین تعداد گردشگر از کشور خارج می شوند؟ وقتی گردشگران سفرهای خود را کاهش دهند، ارکان و مولفه های سلطه گر صنعت گردشگری نیز دچار رکود می شوند. این فعال صنعت گردشگری تصریح کرد: از سوی دیگر هزینه خروج از کشور به یکباره چند برابر می شود و به ازای هر خروج در سال یک پله محاسبه می شود. اگر به دنبال توسعه گردشگری هستیم. هزینه های اولیه سفر باید کاهش یابد، اینها نوعی مالیات است که بر سفر و گردشگری تحمیل می شود و گردشگری را آرام آرام وارد رکود و تعطیلی می کند، زیرا وقتی گردشگران تعداد سفرهای خود را کاهش دهند، دومینوی صنعت گردشگری نیز خواهد بود. به رکود سقوط کنند. می رود. وی افزود: متولی اصلی صنعت گردشگری باید تمامی مسائل گردشگری را از زیرساخت ها و روبناها از شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گرفته تا رقابت با همتایان و بازارهای گردشگری در کشورهای همسایه شناسایی و رصد کند و در صورت لزوم سیاست های جدید اتخاذ کند. تدوین و تصویب و ارائه زیرساخت های لازم بر اساس این سیاست های جدید. تاخیر و ترافیک هزینه های اضافی را به گردشگران تحمیل می کند / تضمینی وجود ندارد. رشنواز به شرایط ترافیک جاده‌ای و تأخیر پروازها در ایران اشاره کرد و گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که گردشگر خارجی که به تهران می‌آید و اصفهان، شیراز و یزد را در برنامه سفر خود قرار می‌دهد، بله، در طول سفر یا هنگام بازگشت به تهران، انجام دهد. با این معطلی ها و ترافیک های چند ساعته مواجه نشوید، چه چهار ساعت طول بکشد تا به تهران برگردید چه 24 ساعت! هم برنامه سفر خراب است و هم هزینه های اضافی را تحمیل می کند. این فعال صنعت گردشگری با بیان اینکه «هزینه هر شب اقامت در هتل های خارجی از 100 تا 700 دلار است»، گفت: در ایران چنین قیمت هایی وجود ندارد، قیمت بنزین هم کمتر است، اگر زیرساخت های گردشگری بهبود یابد، مشخص است. و یارانه های هدفمند برای تشویق گردشگری تعلق خواهد گرفت. اگر همه اینها وجود داشته باشد و نظارت شود، هزینه سفر به ایران بسیار کمتر از سایر کشورها است، سفر به ایران و گردشگری داخلی بسیار ارزان خواهد بود. قوانین دست و پا گیر عجیب و غریب باید از سر راه خطوط هوایی حذف شود. رشنواز با اشاره به تحریم ایران و سامانه قیمت گذاری بلیت هواپیما برای پروازهای خارجی گفت: طبق تعرفه ای که اعلام کردیم، شرکت های هواپیمایی خارجی در ایران تمامی خدمات را بر اساس سامانه یارانه ای به مسافران ارائه می کنند. اما باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند، یعنی قیمت بلیت را از مسافر ایرانی به ریال دریافت کنند، اما پس از پرداخت کامل هزینه فرودگاه و سوخت، در زمان انتقال پول، باید اقدام به خرید کنند. ارز از بازار آزاد و رفتن به خارج از کشور. انجام دهید، این نوع مسائل باید حل شود. برخی از ایرلاین های خارجی به دلیل تحریم ها ایران را ترک کرده اند و برخی دیگر که مشمول تحریم نیستند و می توانند به ایران بیایند، گرفتار این گونه مسائل عجیب و دردسرساز می شوند. این فعال صنعت گردشگری با بیان اینکه «بیشترین گردشگران ورودی ما از کشور عراق هستند» گفت: عراقی ها علاوه بر داشتن شباهت های فرهنگی، تاریخی و مذهبی به کشورمان می آیند چرا که هزینه سفر در ایران برای آنها مقرون به صرفه است اما اگر با فراهم شدن شرایط و تقویت زیرساخت های گردشگری، مطمئناً از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی به ایران سفر خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید