برای بهبود گردشگری ایران چه سناریوهایی باید انجام داد؟



یک استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری گفت: ایران هراسی از دیرباز یکی از بزرگترین چالش های پیش روی گردشگری ایران بوده و دشمنان خارجی ما همواره بر طبل ایران هراسی می کوبند. اتفاقات و اتفاقات اخیر در ایران باعث شده تا گردشگرانی که علاقه شدیدی به سفر به ایران دارند به دلیل تبلیغات منفی از سفر به کشورمان خودداری کنند. فرید جواهرزاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مقوله امنیت در گردشگری، گفت: امنیت در گردشگری یکی از مهم ترین مقوله های این صنعت محسوب می شود و اهمیت آن حتی از خدمات ارائه شده در این صنعت نیز بیشتر است. وی افزود: وقتی صحبت از امنیت در این صنعت می شود، منظور امنیت در حوزه سیاسی نیست. همچنین می تواند غذا، سلامت، امنیت روانی و … را در نظر بگیرد. همانطور که در دوران کرونا همه کسب و کارها از این بیماری رنج زیادی بردند، مشخص است که امنیت گردشگران از نظر جانی و سلامتی در خطر بوده و مشکلاتی که ما داریم در دوران کرونا به این مقوله از امنیت صنعت گردشگری مربوط می شود. گفت: جهانگرد زمانی سفر می کند که امنیتش پایدار و مقصدش امن باشد. بسیاری از اوقات گردشگران به دنبال هتل 5 ستاره و مجلل نیستند و حاضرند در چادر یا اقامتگاه های بوم گردی اقامت کنند، البته به شرطی که امنیت آنها تضمین شود. در نتیجه امنیت یکی از مقوله های توسعه گردشگری است. رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران ادامه داد: با اتفاقاتی که قبل از کرونا در ایران داشتیم، نزدیک به 4 سال است که ایران از وضعیت امنیتی خوبی برخوردار نیست. حوزه گردشگری از ابتدای سال جاری شرایط امنیتی در گردشگری ایران بهبود یافته بود و اقدامات دولت در خصوص بازگشایی مرزهای بین المللی و از سرگیری صدور ویزا شرایطی را ایجاد کرد که وضعیت امنیتی گردشگری ایران را در 6 ماهه نخست بهبود بخشید. این سال و تمامی شاخص های گردشگری نسبت به سال های گذشته در شرایط بهتری قرار داشتند. افزایش ضریب اشغال هتل ها، افزایش تورهای مسافرتی و افزایش گردشگران ورودی به ایران گواه بهبود شرایط گردشگری ایران بود. وی یادآور شد: در عین حال ایران یکی از مقاصدی بود که توانست گردشگران را جذب کند زیرا پاییز امسال مصادف با میزبانی جام جهانی در قطر است اما متاسفانه به دلیل برخی ناکارآمدی ها و برنامه ریزی های اشتباه نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. فرصت آلارم قرمز کشورهای اروپایی برای سفر به ایران این استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری گفت: در 2 ماه گذشته به دلیل شروع ناآرامی ها شاهد صدور آلارم قرمز و تبلیغات منفی کشورهای اروپایی برای شهروندانشان بودیم. سفر به ایران در عین حال که تجربه تلخی در زمینه میزبانی از گردشگران جام جهانی داشتیم، شاهد این هستیم که ناآرامی ها به مقوله ایران هراسی دامن زده است. جواهرزاده افزود: ایران هراسی از دیرباز یکی از بزرگترین چالش های پیش روی گردشگری ایران بوده و دشمنان خارجی ما همواره بر طبل ایران هراسی می کوبند. اتفاقات و اتفاقات اخیر در ایران باعث شده تا گردشگرانی که علاقه شدیدی به سفر به ایران دارند به دلیل تبلیغات منفی از سفر به کشورمان خودداری کنند. به گفته مسئولان مربوطه، اتفاقات اخیر در ایران باعث شد تا تقریباً بیش از 90 درصد تورهای گردشگری به ایران لغو شوند. در نتیجه به دلیل بی ثباتی امنیت گردشگران، شاهد آسیب شدید به بخش گردشگری هستیم. وی افزود: فراز و نشیب ها در این حوزه تنها مربوط به ایران نیست و اتفاقات مشابهی در کشورهای دیگر نیز رخ داده است. کرونا یکی از مقوله‌هایی بود که امنیت همه گردشگران را هدف قرار داد و کشورهای مختلف با آن مواجه شدند و راه‌حل‌هایی برای آن پیدا کردند. یکی از اعضای شورای علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: همچنین می توان گفت برخی از کشورها دچار درگیری و بی ثباتی سیاسی هستند، اما باید گردشگری خود را مدیریت کنند و از تعارضات پیش آمده رهایی یابند. در سال های 2011 و 2012 شاهد بی ثباتی سیاسی در کشورهای مختلف عربی بودیم که آسیب جدی به صنعت گردشگری آنها وارد کرد. جواهرزاده افزود: در سال 2016 در ترکیه نیز کودتا انجام شد که منجر به کاهش 30 درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور شد. مصر در سال های 2010 و 2011 به دلیل حوادث سیاسی خود چندین میلیون گردشگر را از دست داد. حتی در اروپا و در سال 2019، اعتراضات داخلی فرانسه در کاهش تعداد گردشگران ورودی به فرانسه موثر بوده است. همه این موارد نشان می دهد که کشورهای مختلف دنیا با این مقوله بیگانه نیستند و این اتفاقات و اعتراضات در همه جای دنیا رخ می دهد. وی تصریح کرد: در این شرایط 2 سناریو وجود دارد. در سناریوی اول نباید پیام های این اعتراضات را دست کم گرفت. باید پذیرفت که بی توجهی به این پیام ها بزرگترین اشتباه در صنعت گردشگری است و باید برای آن برنامه ریزی کرد. بدبینانه ترین وضعیت، کنار گذاشتن شرایط و اعمال محدودیت بر بسترها و فعالیت های بین المللی در عرصه های اجتماعی و سیاسی است که باعث از بین رفتن گردشگری ایران می شود. وی گفت: آمارهای منتشر شده تاکنون نیز حاکی از خروج اکثریت نیروی انسانی در کسب و کارهای گردشگری از این صنعت است. این نیروها یا بیکار و اخراج شده اند یا باید شغل خود را تغییر دهند. بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت گردشگری ایران بدتر شده و بی‌اعتمادی به سفر به ایران بیشتر شود و احتمال بازگشت به شرایط مطلوب به تعویق بیفتد. این استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری با اشاره به راهکار دوم در خصوص حوادث اخیر ایران اظهار نظر کرد: سناریوی دوم اصلاحات گسترده در حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و آزادسازی اینترنت و اجازه استفاده از بسترها است. ارائه به عموم و مشاغل گردشگری. جواهرزاده گفت: رشد گردشگری در گرو دیجیتال مارکتینگ است. تعامل با دنیا برای توسعه گردشگری لازم است، علاوه بر حل مشکلات داخلی، امنیت و اعتماد ایرانیان و خارجی ها را نیز ایجاد می کند. از این رو اعتماد سازی در جامعه جهانی آغاز شده و نگاه به ایران از زاویه ای مثبت شکل می گیرد که حتی در کوتاه مدت شاهد تحول عظیم و مثبتی در حوزه گردشگری خواهیم بود. وی گفت: البته در کنار این اقدامات باید فعالیت هایی در راستای نرم افزاری نیز توسط مدیران گردشگری ما انجام شود. در این حوزه باید اقداماتی از قبیل آموزش و آماده سازی بسترهای مناسب برای جذب گردشگر از جمله هشتگ های مرتبط مانند «ایران امن»، «ایران زیبا» و شعارهای مشابه و برگزاری تورهای اطلاعاتی یا تورهای آشنایی برای خبرنگاران و افراد تأثیرگذار انجام شود. در زمینه گردشگری تا فضای امن ایران دیده شود و به جهانیان ابلاغ شود. جواهرزاده ادامه داد: در نهایت حضور پررنگ و گسترده ایران در نمایشگاه های بین المللی گردشگری می تواند شرایط بهینه ای را برای بازگشت گردشگری ایران به روزهای خوب خود ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید