اختصاصی کجارو: آیا استارت آپ ها در بزرگترین رویداد گردشگری کشور حضور خواهند داشت؟



نظرسنجی کجارو و گفتگو با فعالان حوزه گردشگری حاکی از آن است که استارت آپ ها استقبال چندانی از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در سال 1401 ندارند، هرچند کمتر از یک ماه تا شروع نمایشگاه بین المللی ایرانگردی باقی مانده است، اما بررسی های کجارو نشان داده است که فعالان گردشگری تمایل چندانی ندارند. در نمایشگاه امسال (1401) دلیلی برای اجاره غرفه ندارند. به منظور بررسی بیشتر موضوع و تعیین تمایل شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های گردشگری برای حضور در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی، با مدیران برخی از شناخته‌شده‌ترین استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری گفت‌وگو کرده و نظر آنها را جویا شده‌ایم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استارت‌آپ‌های گردشگری حاضر به اجاره غرفه هستند. آنها در نمایشگاه حضور ندارند و حضورشان احتمالاً محدود به بازدید از این بزرگترین رویداد گردشگری کشور است. عدم حضور نمایندگان سایر کشورها در نمایشگاه، تمرکز بر جذب مشتری به صورت مجازی، شرایط اجتماعی حاکم بر کشور و شیوع مجدد کرونا از مهم ترین دلایل استارت آپ های حوزه گردشگری برای عدم حضور در نمایشگاه گردشگری است. تمرکز بر جذب آنلاین استارت‌آپ‌های گردشگری فعال در حوزه گردشگری و اجاره اقامتگاه، از آنجایی که کسب‌وکار آنها بیشتر با جذب آنلاین مسافران و گردشگران است، حضور فیزیکی در نمایشگاه برای آنها ممکن است در اولویت نباشد. حسین مرادی، مدیر و موسس Uspace، یک پلتفرم رزرو آنلاین جامع برای اکوتورها، خانه‌های بومی، هتل‌های سنتی. و سیاهچادره ها در پاسخ به این سوال که آیا این پلتفرم برنامه ای برای حضور در نمایشگاه های گردشگری دارد، به خبرنگار کجارو گفت: تا کنون به صورت رسمی در نمایشگاه های گردشگری شرکت نکرده ایم. بلکه به عنوان بازدیدکننده از نمایشگاه بازدید کرده ایم. از آنجایی که مخاطب را به صورت مجازی و از طریق سئو به دست می آوریم، تاکنون مخاطبان فیزیکی زیادی را در نظر نگرفته ایم. در هر صورت احتمال حضور ما در نمایشگاه گردشگری امسال بسیار کم است. وی در پاسخ به این سوال که فکر می کند نمایشگاه گردشگری دارای ضعف خاصی است که استارت آپ های حوزه گردشگری تمایل چندانی به حضور در آن ندارند، به خبرنگار کجارو گفت: نظر ما این است که در نمایشگاه نباید حضور پیدا کرد یا نباید حضور داشت. حضور قوی داشته باشد به هر حال ذهنیتی در فضای آنلاین در خصوص استارتاپ ما شکل گرفته است و لازم است زمانی که به صورت فیزیکی در نمایشگاه حضور داریم این ذهنیت را حفظ کنیم. یعنی اگر نتوانیم ذهنیت شکل گرفته (مثبت) را تقویت کنیم، حضورمان در نمایشگاه فایده ذهنی چندانی ندارد. موسس یوسپیس افزود: نظر شخصی من این است که اگر قصد داریم ذهنیت شکل گرفته را حفظ کنیم; هزینه حضور در نمایشگاه باید زیاد باشد و به همین دلیل بودجه تبلیغاتی سنگینی نداریم. مرادی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید وزارت گردشگری می‌توانست اقدامات حمایتی برای تشویق استارت‌آپ‌ها برای حضور در نمایشگاه انجام دهد، گفت: اگر بحث‌های حمایتی جدی‌تر مطرح شود، در نمایشگاه حضور خواهیم داشت؛ اما در یک نمایشگاه تخصصی. مانند گردشگری حمایت چندانی نمی شود و چالش مالی و غرفه سازی چالش اصلی حضور در نمایشگاه است.مدیر این بستر اجاره گردشگری در پاسخ به این سوال که فکر می کنم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند اقدامات دیگری انجام دهد. برای حمایت از استارت آپ های گردشگری برای حضور در نمایشگاه گفت: ما همیشه بزرگترین چالش را با وزارت میراث فرهنگی داشته ایم و اصلا روی آن حساب نمی کنیم، این وزارتخانه ارگان دولتی بزرگی نیست و بودجه آن بسیار است. محدود شاید در سطح کشور اقداماتی انجام دهند اما حداقل در سطح استانی در این مدت در دوران کرونا حمایت شده است. الف و (بحران) از پارک علم و فناوری که ربطی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ندارد. بنابراین رویکرد ما در خصوص میراث فرهنگی این است که آن را زیاد جدی نگیریم. چالش ناآرامی و شرایط اجتماعی یکی از اصلی ترین چالش ها و عوامل بازدارنده حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه امسال با توجه به ناآرامی های اخیر و شرایط اجتماعی حاکم بر کشور است. محسن قاسمی مدیر مجموعه رزرواسیون مهر در خصوص برنامه ریزی این مجموعه برای حضور در نمایشگاه گردشگری به خبرنگار کجارو گفت: در نظر داشتیم در نمایشگاه حضور داشته باشیم. اما به دلیل شرایط اجتماعی کشور این کار را نمی کنیم. وی در پاسخ به این سوال که وضعیت نمایشگاه را در سال های گذشته چگونه می دید و آیا حضور در نمایشگاه برای فعالان گردشگری مفید بوده است، گفت: در سه مجموعه فعالیت دارم. در دو مجموعه به دلیل شرایط تجاری، امسال قصد حضور در نمایشگاه را نداریم. قطعا قصد داشتیم در گروه دیگری شرکت کنیم و غرفه را هم طراحی کردیم اما به دلیل شرایط اجتماعی موجود فعلا شرکت نمی کنیم. نشان ندهید که حضور نمایندگان کشورهای دیگر در نمایشگاه به اصطلاح بین المللی گردشگری ایران ضعیف است. هادی ناجی، موسس و مدیر “تپ پرشیا” در پاسخ به این سوال که آیا گروه تحت هدایت وی برنامه ای برای حضور در نمایشگاه گردشگری دارند یا خیر، به خبرنگار کجارو گفت: اگرچه به عنوان یک بازدید کننده، قطعا در این نمایشگاه شرکت خواهیم کرد. نمایشگاه اما برنامه ای برای اجاره غرفه در نمایشگاه نداریم، وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین دلیل عدم حضور «تپ پرشیا» در نمایشگاه گردشگری چیست، گفت: حوزه تخصصی فعالیت ما است. فقط توریسم ورودی یعنی در زمینه ورودی مشغول به کار هستیم بنابراین جایی برای مجموعه ما در نمایشگاه وجود ندارد توجه داشته باشید که تعامل B2B (کسب و کار با تجارت) در نمایشگاه گردشگری وجود ندارد لزوم برگزاری نمایشگاه نمایشگاه ایرانگردی علیرغم همه کاستی ها باید به عنوان تنها نمایشگاه گسترده در حوزه گردشگری کشور برگزار شود یاور اوبیری رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا شرکت می کند یا خیر. جامعه بوم گردی ایران در گفت و گو با خبرنگار کجارو در نمایشگاه گردشگری به عنوان یک سازمان یا مجموعه خصوصی تحت هدایت خود خورد: قطعاً به عنوان یک سازمان در نمایشگاه گردشگری شرکت خواهیم کرد. در مورد بخش خصوصی، این بستگی به همکاران دارد که آیا قصد شرکت در نمایشگاه را دارند یا خیر. عبیری در پاسخ به این سوال که کیفیت نمایشگاه گردشگری را چگونه می بینید و با توجه به رکود گردشگری، حضور بخش خصوصی در نمایشگاه را مثبت ارزیابی می کند یا خیر، گفت: به هر حال این نمایشگاه باید خواه ناخواه برگزار شود و این رویدادی است که باید اتفاق بیفتد. بنابراین نمی توان گفت که نمایشگاه به دلیل رکود تعطیل است. این اتفاق به نظر من باید حفظ شود اما باید برای بهبود آن تلاش کرد. یعنی به نظر من می توان یک سری برنامه های تخصصی در نمایشگاه برگزار کرد. هرچند شاید نسبت به سال های گذشته استقبال کمتری شود. با نگاهی به نظرات فعالان بخش خصوصی و استارتاپ ها به خوبی می توان به خوبی و بدی های نمایشگاه بین المللی ایرانگردی و گردشگری ایران اشاره کرد که مهم ترین آن عدم حضور شرکت های خارجی در حوزه گردشگری است. در این شرایط انتظار می رود برگزارکنندگان نمایشگاه برای حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه تلاش بیشتری کرده و اقدامات عملی برای بهبود و ارتقای نمایشگاه انجام دهند. نظر شما درباره مزایا و معایب برگزاری نمایشگاه گردشگری چیست؟ به نظر شما برای ارتقای جایگاه نمایشگاه گردشگری ایران چه اقداماتی باید انجام شود تا فعالان گردشگری ایران تمایل بیشتری برای حضور در این نمایشگاه نشان دهند؟

دیدگاهتان را بنویسید